.main-wrap

Joggal fogalmazódhat meg bennünk a kérdés, hogy egyáltalán mit értünk értékesítés alatt. Többfajta értelmezése felmerülhet a kifejezésnek, olvasatunk szerint az értékesítés: áruk vagy szolgáltatások értékesítésével kapcsolatos tevékenységek összessége.

Nevezhetjük salesnek is, ekvivalens a két kifejezés és kevert szóhasználattal jelenik meg a mindennapjaink során, legyen szó magáról a tevékenységről vagy akár egy-egy pozíció leírásáról. A magyar nyelv cizelláltságának folytán kifejezésünkben szerepel az érték szó, miszerint értéket teremtünk azáltal, hogy egy termék vagy szolgáltatás minőségét a megfelelő hozzáadott értékkel ruházzuk fel és értékesítjük azt. Az értékesítő feladata, hogy ezt az értéket a kellő minőségben és relevanciájában legyen képes prezentálni az ügyfél felé.

Az értékesítési folyamat célja minden esetben a termék vagy szolgáltatás értékesítése, azaz eladása. Akkor beszélhetünk sikeres értékesítési folyamatról, ha a gazdasági csere megtörtént, tehát a termékünk vagy szolgáltatásunkért cserébe kifizették az árat, amely általában pénzben valósul meg.

Értékesítés kategorizálás

Megkülönböztetünk értékesítési eszközeiben és folyamataikban különböző típusokat a következők szerint:

Belső értékesítés

Általában egy irodából vagy manapság egyre gyakrabban otthonról végzett tevékenység, amelynek sajátossága a távolról való értékesítés. Általában telefonon keresztül történik, persze egyre inkább népszerű formája a videokonferencia szolgáltatókon keresztül történő értékesítés, amely még közelebbi élményt nyújt a feleknek.

Külső értékesítés

Szokták door-to-door vagy terepen lévő értékesítőknek is nevezni őket. A lényege, hogy az értékesítők az ügyféllel személyesen kontaktálnak és vezetik az értékesítési folyamatot. Gyakran nagy területet lefedve, sok-sok utazással jár ez a fajta tevékenység.

B2B 

A cégek közötti business-to-business értékesítést nevezzük így, tehát a gazdasági tevékenység vállalatok között valósul meg, az eladó és a vevő úgyszintén egy cég. Általában magasabb értékű az értékesítés tárgya, a döntéshozatal több személy kezében lehet, valamint a döntés ideje elhúzódhat, jellemzően az értékesítés tárgyát képező összeg nagysága függvényében, vagyis minél drágább terméket vagy szolgáltatást próbálunk értékesíteni, annál hosszabb ideig húzódik a folyamat. További jellemzője az egyedi megoldások értékesítése kifejezetten a vevő partnerre szabva.

B2C 

Itt a szereplő egy cég és magánszemély, akik között létrejön az üzlet. Jellemzően alacsonyabb értékű áruk vagy szolgáltatások az értékesítési tevékenység tárgyai. A döntéshozatal egyszerű, a folyamat ezáltal rövidebb ideig tart. Kevésbé alakul ki elkötelezettség, könnyebb a termék vagy szolgáltatás kiváltása, általában úgynevezett dobozos termékekről beszélünk, amelyeket szélesebb tömegek részére fejlesztenek a gyártók.

Direkt értékesítés

Ebben a típusban az értékesítők személyesen adják el a terméket, jellemző képviselői az ingatlanügynökök és a network marketingesek. Jellemző még rá a hideg ügyfelek megkeresése, sales pitch és prezentációk vetítése.

Online értékesítés

Manapság robbanásszerű fejlődés jellemzi ezt a szegmenst, ahol webshopokon vagy weboldalakon keresztül megfelelően kialakított online marketing stratégiával, gyakorlatilag külső emberi személy bevonása nélkül értékesítenek termékeket vagy szolgáltatásokat.

Események

Ezek általában kiállítások, konferenciák, termékbemutatók, ahol vásárlásra ösztönzik a közönséget.

Kiskereskedelmi értékesítés

Ezek jellemzően különböző üzletek, shopok, vendéglátó egységek, ahol magánszemélyek vásárolnak termékeket vagy szolgáltatásokat.

Ahogy látjuk sokféle különböző formája lehet az értékesítési tevékenységeknek és ezáltal többféle típusú és beállítottságú emberekkel találkozhatunk a különböző formákban. Egy jó értékesítő bármelyik formában megállja a helyét, inkább a személyes motivációk döntik el azt, hogy kinek melyikre esik a választása.

Tudtátok, hogy az értékesítők alig több, mint egyharmada dolgozik hatékonyan? Következő cikkünkben az értékesítők különböző típusairól fogunk beszélni, ahol pár érdekességet is hozunk magunkkal, ne hagyjátok ki!

error: Content is protected !!